Friday, December 27, 2013

Mendaki Bukit Semarak di Sungai Petani, Kedah

Post kali ni..bukan pasal larian tapi pasal mendaki plak..
Mendaki adalah aktiviti yang best untuk dilakukan sekali skali..boleh tingkatkan stamina ni..

Ok, minggu lepas 22hb November, 2013, adik ipar aku la ajak 'panjat bukit' (ayat oghang kedah)..katanya di Sungai Petani. Hrm..best jugak nie..slalu berlari je..skali skala tukar aktiviti layan jugak..Awal2 pagi pukul 7.30 aku dengan adik ipar bergerak la dari rumah di Kampung Pasir Gebu, Penang. Ikut jalan dalam (jalan kampung2)..lebih kurang setengah jam sampai la di Bukit Semarak.

Bukit Semarak
Bagi sesapa yang tinggal di Sungai Petani mungkin tahu la tempat ni. Aku tak tahu pun sebenarnya, nak pergi ke Bukit Semarak ni kena masuk melalui Taman Semarak, then sampai di penghujung taman..nampakla satu bukit yang ada TNB Tranmission Line. Ketinggian takda tinggi sangat tapi okla untuk test stamina..kalau stamina yang steady tu..lari naik turun pun takda masalah.

Warm-up & stretching
Sampai je di kaki bukit ni tengok ramai jugakla pakcik2..makcik2 & budak2 sekolah. Aku pun mula warm-up & stretching kan diri sambil duk tengok ketinggian bukit. Dalam hati "Uish...kalau mendaki sambil berlari ni boleh tahan semput nie"...anyway, excited nak test stamina. Tiba2 adik ipar aku mintak dah cari toilet plak. sakit perut katanya...So, terpaksa la aku naik sorang2 dulu. Nevermind, aku naik dulu. Tengah2 duk warm-up tu ada sorang pakcik dengan anak dia dalam lingkungan form 4 atau 5 kot. Tegur "Dah naik ke?"..aku pun jawab "Belum lagi..duk warm-up dulu"..lepas tu masing2 balas senyum..

Mendaki ala2 slow jog
Selesai je sesi memanaskan badan dalam 15 minit, aku pun on heart rate monitor di tangan dengan Sport Tracker di handphone...aku mula slow jog mendaki bukit..Pergh..baru dalam 10minit pertama..terus aku menafas laju...macam buat High Intensity Interval Training (HIIT) daaa..tengok heat rate monitor di tangan..Fuh~ dah hit sampai 90%...It ok...aku terus lagi jog slow2..skali skali brenti sekejap...sampai dekat satu level yang orang boleh rest aku nampak sorang pakcik dengan anak dia tadi...sambil berjalan2 then berenti..hehehe...aku dengan bangga nya memintas mereka..tiba2 rasa bangga dengan stamina yang aku dapat dengan berlari selama nie...diorang usha je aku..

Puncak bukit
Lebih kurang 10 minit kemudian, aku pun sampai di puncak bukit nie..betul2 bawah TNB Tranmission Line..restla...letih siut..dengan kaki pun rasa longgar2 dah..yela..dah lama tak mendaki bukit..sempat jugak la aku ambik 2 keping photo kt sini..suasana syok jugak...sejuk...berangin...fresh...berkabus sedikit & pemandagan perumahan di Sungai Petani.

Sekitar di puncak bukit

Lagi pemandangan di Bukit Semarak

Turun bukit
10 minit lepas tu, adik ipar aku pun sampai dalam keadaan slow jog..uish boleh tahan jugak dia nie..pastu kitaorang pun terus berlari slow2 trun bukit..bab menurun bukit ni pun boleh tahan la...aku tak berapa biasa sangat...trun slow2 je..adik ipar aku trun dengan laju siut...dalam hati aku..kalau selalu naik bukit camnie..kaki boleh jadi kuat nie...takda masalah nak lari Full Marathon punya..15 minit pastu terus sampai kt bawah balik...Adik ipar aku tnya, "nak try skali lagi ke?" aku cakap next time lah..nie 1st time aku panjat bukit..nanti kang terkejut pulak badan aku...seblum balik singgah kat gerai dalam Taman Semarak, layan nasik lemak plak...fuh best..

Apa2 pun posing dulu...


Tengok total distance lebih kurang 5km (je)...kalori burned lebih kurang 600kalori...heart rate hit maksimum..hurmmm..boleh tahan..next time duk pikir nak buat turun naik plaklah dalam lebih kurang 3 round...hehe..

p/s: Kan syok kalau belakang rumah aku ada bukit nie..huhu

No comments:

Post a Comment